Kā tad tā?!? Jau vairāk kā gadu dzīvojot konspiratīvos apstākļos, diezgan veiksmīgi cīnoties pret okupācijas varu (Par ko liecina šajā pat dokumentā minētais fakts par vairāk kā 20 diversijām.) pēkšņi “iekrist”, zaudēt asumu? Mēs taču redzam, ka aģents “D” ar savu specgrupu tiek pārbaudīti, viņiem neviens uzreiz neuzticās. Un tomēr rezultāts ir traģisks.
Mēģinu saprast apstākļus, kādos atrodas partizāni. Gads pavadīts stresa apstākļos. Cīņa ar pastāvošo varu, kuras resursi ir neizsmeļami, ir diezgan bezcerīga. t.s. mierīgie iedzīvotāji no atbalstītājiem lēnām kļūst par neitrāliem vērotājiem un beigās par ziņotājiem, jo abpusējais varas – meža iemītnieku terors kļūst nogurdinošs, bet vēlēšanās izdzīvot, kas rezultējas ar piesliešanos stiprākajam, valda pāri visam. Neuzticēšanās un aizdomu atmosfēra sakāpina stresa līmeni līdz pakāpei, kad sāk neobjektīvi vērtēt situāciju.
Brīvības cīnītājus vadīja ilūzija, fatamorgāna rietumu sabiedroto iebrukuma izskatā. Sapnis par angļu/amerikāņu atbrīvotājiem lika nepārtraukt cīņu par Latviju. Apvienoties pat ar slēptu ienaidnieku, lai daudzskaitlīgākā pulkā spētu sagaidīt to noslēpumaino dienu, kad augstu paceltu galvu varētu soļot parādes solī pa Rīgas ielām (bez ironijas). Tāpēc arī notiek pakļaušanās tādiem rituāliem kā ordeņu saņemšana, jo tā nostiprina sajūtu, ka tas ko mēs darām nav pa jokam. Tā ir nopietnas, fundamentālas cīņas par dzimtenes brīvību, cīņas ar sarkano komunisma mēri sastāvdaļa. Mēs neesam nekādi pa mežiem klīstoši margināļi, bet cīnitāji par labāku dzīvi, brīvību kā galveno vērtību.
Un tā tas arī ir. Tikai sapnis par to, ka vēl kādam bez tevis Latvijas neatkarība ir vitāli svarīga, izmisīgā vēlme vēlamo padarīt par esošo izdzēsa šo karotāju dzīvības. Sapnis kā migla, kas aizplīvuro skatienu un objektīvo realitāti deformē sapņotājam vēlamajā gaismā.
Moralizēšana un ētisko principu izvērtēšana šoreiz lai izpaliek. Interesants liekas fakts, ka cilvēks vienmēr ir un paliek tikai cilvēks. Būtne, kas atkarīga no savām vājībām. Šīs vājības agri vai vēlu mūs grūž bezdibenī vai gluži otrādi paceļ saulītē. Viss diemžēl atkarīgs no manipulatoriem, kuriem kļūstam interesanti. Un reti kuru spēj izglābt pieredze, profesionalitāte, intuīcija vai augstākie spēki. Ne velti augšminētajā LPSR iekšlietu ministrijas dokumentā ir teikts: “Tādā veidā minētie veiksmīgas aģentu – kaujinieku un specgrupu izmantošanas cīņā ar bandītismu piemēri liecina par to, ka tā ir operatīvā darba metode.”
Dižā Troja izgaisa no vēstures skatuves ticībā un paļāvībā dievu varai. Apziņa, ka cilvēks ir sīks puteklītis milzīgajā kosmosā, liedza veselajam saprātam pārbaužu un mēģinājumu rezultātā konstatēt lietas patieso būtību. Drošāk bija uzticēties gaisā palaista baloža zdotai zīmei vai uz trejkāja sadegušu vērša zarnu aromātam. Tāda bija pasaules kārtība. Tie, kas mēģināja to graut, kā Prometejs, tika sodīti. Citkārt arī literatūrs piemineklis būtu sauss notikumu atreferējums.
Toties Trocki - dzelžainu ateistu, globāla mēroga personību, piemeklē līdzīgs liktenis. Viņš nemeklēja palīdzību pie augstākiem spēkiem, ticēja cilvēka tēraudcietās gribas triumfam, savu ideju, mēķu un metožu pareizumam. Tās nebija tukšas frāzes: „Laupi, salaupīto!”, bet pamatoti, cēloņsakarībās un cēlās idejās bāzēti koncepti. Ne velti arī 20.gadsimta otrajā pusē tieši viņa, nevis Staļina vai Ļeņina idejas turpināja virmot Rietumeiropas kreiso margināļu lozungos. Taču arī šāda mēroga personībām nepiemīt nekas pārdabisks. Elementāra godkāre, vēlme būt neaizmirstam, vēlme saglabāt karognesēja posteni aizmigloja skatu. "Потерял бдительность.", teiktu padomju spiegs.
Kas vienam ir spiegs, izlūks, tas otram ir nodevējs. Nacionālie partizāni saskārās ar „izlūkiem” klīniskos apmēros, bet par pārsteigumu pēctečiem savu cīņu (retos gadījumos) turpināja līdz pat 1950 – to gadu beigām. Kāpēc tik ilgas cīņas laikā iegūtās pieredzes bija par maz, lai izvairītos no banālu nodevēju izliktām cilpām? Sapnis, kura aizmetņus mēs redzam jau 1905. – 06. gadu liesmojošajās muižās. Sapnis, kura kultivētās idejas par brīvo Latviju dzīvo vēl šodien, kā idealizētās brīvvalsts, Ulmaņa režīma tēli. Sapnis, bez kura tolaik noteiktas pārliecības cilvēkiem dzīve nelikās iespējama. Diemžēl sapnis, visbiežāk, nav saistīts ar objektīvo realitāti. Tāpēc sekas ir likumsakarīgas – cinisks režīms, pašsaglabāšanās inkstinkta vadīta kolaborācija – jebkas, kas ir zemiskāks par sava kaktiņa, savas zemītes mīlestību ir stiprāks, jo tam nav ētisku kritēriju, nav ideālu, tikai mēķis.
Laikam tāpēc nav vērts pārdzīvot sadzīviska līmeņa vilšanos, kad, piemēram, santehniķis tev mājās „saremontē” klozetu ar izolācijas lentu un acīs skatoties dievojas, ka tā viņš darītu arī savās mājās. Ir jārīkojas jāmeklē savas pašizpausmes, pašrealizācijas ceļi, kur vilšanās ir tā vērta. Kur nodoti ideāli, uzticēšanās, cerības ir dzīvības un nāves jautājums.
Ir jāpeld plašākos ūdeņos.
Krišjānis Salmiņš 2019.gada marts